Nie kalecz języka!

20:12 Unknown 1 Comments

(fot.www.krakow.pl)




Ja (kobieta) wzięłam ,Ty (mężczyzno)…no właśnie zdarzają się sytuacje, w których na co dzień posługując się językiem ojczystym sami się gubimy. 

My kobiety moim zdaniem mamy łatwiej (jeżeli chodzi o formę wypowiedzi oczywiście ;) )i dlatego aby już więcej nie słuchać wymyślonych na szybko wyjaśnień typu „oj tam jestem dyslektykiem”, czy po prostu jestem kobieta-nie muszę wiedzieć to warto orientować się co  i jak piszemy oraz w  jakiej formie. Mężczyźni z kolei mają gorzej, a w dodatku przyjmują formy, które według nich brzmią łatwiej oraz lepiej. Nie urażając przy tym nikogo. Poprawne wersje zarówno gramatyczne jak i w mowie sprawiają nam nie lada problem. Skąd wiedzieć, która forma powinna zostać użyta? Od lat profesor Miodek zasypywany jest przez publiczności pytaniami odnośnie słówek- haczyków. Czyli takich co do , których mamy wątpliwości. Znawca języka Polskiego od lat wyjaśnia nam, jak powinno się poprawnie pisać i mówić, a my jak na przekór ciągle stosujemy te same zwroty. Skąd niepoprawne sformułowania ? Trudno stwierdzić, czy to z wygody ( bo na przykład łatwiej się coś wymawia w złej formie), a może są to naleciałości po naszych babciach, dziadkach używających starej mowy? Nie wiadomo. Jak uniknąć gafy?
Oto kilka ważnych zasad, o których warto wiedzieć tworząc wypowiedzi:
Kobieta vs Mężczyzna
Po pierwsze mówi ja się ja weszłam, Ty wszedłeś. ( Nie, nie, nie weszłem nie jest poprawnie! ) Często słyszy się ja weszłem czy poszłem, a tak w ogóle to Ty przyniesłeś nie? . Po drugie ja zasnęłam, Ty zasnąłeś…(nie zasnęłeś).Dlaczego tworzymy  takie przeinaczenia? Odpowiedzieć można w  obrazkowy sposób, ponieważ jeśli złapie was Panowie drzemka i gdzieś zaśpicie to tłumaczycie się tym, że wam się zasnęło, dlatego nigdy więcej już nie powinno te słowo sprawiać wam kłopotu. Po trzecie mówi się ja wzięłam, Ty wziąłeś. Co raz częściej zwraca się uwagę na poprawną pisownie słowa >WZIĄĆ<. Bardzo rzuca się w oczy ten błąd, zapisuje się go per WZIĄŚĆ.  Co do tego słowa najłatwiej poprawną formę zapamiętać przez odmianę czasownika "BRAĆ". Nie powiesz przecież "braść" tylko "Brać" , czyż nie? Tak samo jest z włanczaniem, a nie jak powinno być włączaniem. Nie róbmy z siebie analfabetów na własne życzenie. Warto wiedzieć, że - z powrotem, na razie, odłączać, wyłączać, włączać piszę się w ten oto sposób. Również jest różnica między wymyślić a wymyśleć. Kobiety dość często mają problem ze swoim ulubionym słowem kupowałam, mówią często kupywałam .Nie poprawiając siebie po prostu idziemy po linii najmniejszego oporu. Nie wstydźmy się krytyki, ponieważ nikt z nas nie jest nieomylny. 

Dbajmy o język ojczysty niezależnie od tego jakiej płci jesteśmy.

1 komentarz:

  1. Nie wstydzę się krytyki :) nie jestem nieomylna :) Tekst "autoryzowany" więc interpunkcja, interpunkcją, ale nie o tym rzecz:) Pozdrawiam...Anonimie.

    OdpowiedzUsuń

A Ty co o tym sądzisz? Podziel się z nami swoją opinią.