Nie mam chęci na sen...

16:19 Unknown 0 Comments

(fot. w-spodnicy.ofeminin.pl )



Nie śniło mi się nic,

Nie śniło mi się nic,
Lecz gdyby mi się śniło,
Toby tak ślicznie było!…
A teraz – żal…


Znasz to uczucie o którym pisze Julian Tuwim?  Kładziesz się do łóżka, mija pół godziny, godzina, dwie, a sen nie przychodzi. Przekręcając się z boku na bok, liczymy barany i próbujemy zasnąć a jednak nasz mózg wciąż pracuje nie chcąc odpuścić. Oczy mamy szeroko otwarte, partner dawno chrapie, a ty zostałaś tylko z twoja wyobraźnią.

Zdarzyło mi się to dziś w nocy. Nie mogłam spać do 4. Wstałam, zapaliłam papierosa, pochodziłam po mieszkaniu, na komórce przeglądałam strony internetowe próbując zmęczyć oczy. Jednak Piaskun jak nie przychodził, tak nie przyszedł. O 5 rano z pierwszymi promieniami słonecznymi wdzierającymi się do naszej sypialni walka ze snem była już przegrana. Oczy zamknęły mi się i dwie minuty później śniłam. Przyczyn bezsenności może być wiele, począwszy od stresu związanego z jakimś wydarzeniem (np. spotkanie z szefem, randką albo rachunkami do zapłacenia) skończywszy na Somnifobia czyli inaczej na strach przed zaśnięciem. Kiedy byłyśmy dziećmi, zaśnięcie było o wiele prostsze, butelka, miś i odpływamy. Człowiek potrzebuje przeciętnie 8 godzin snu na dobę. To wystarczający czas do zregenerowania sił i odpoczynku, im jesteśmy starsi tym więcej snu nam potrzeba. Jednak zamiast spać więcej, ograniczamy godziny spędzone w łóżku to wymaganego minimum, a pomimo to mamy problemy z zaśnięciem. Jak sobie radzić kiedy szklanka mleka nie pomaga?
Po pierwsze ważne jest aby kłaść się zawsze o tej samej porze. Przykładowo codziennie o 23, wtedy organizm ma szanse na wypracowanie sobie mechanizmów. Prawdopodobna przyczyną problemu z zaśnięciem w nocy, mogą być też drzemki w ciągu dnia. Należy także ograniczyć środki pobudzające takie jak kawa z kofeiną czy energetyki. Co ciekawe, a nie wszyscy o tym wiedzą, nie powinno się pić przed snem herbaty, ponieważ zawiera ona w swoim składzie teinę która podobnie jak kofeina jest substancją pobudzającą. Odprężająca kąpiel z bąbelkami też może pomóc w zrelaksowaniu się po ciężkim dniu. Przed snem nie należy grać w gry komputerowe czy oglądać telewizji, adrenalina która wytwarza się podczas takich rozrywek może również być powodem bezsenności. Ważne też aby ostatni posiłek odbył się do dwóch godzin przed położeniem się do łóżka, bo kiedy nasz organizm trawi ciężej jest nam zasnąć. No i najważniejsze  aby sypialnia była zawsze przewietrzona i pachnąca. Jeżeli jednak problemy ze snem, a właściwie z zasypianiem nie miną warto udać się do apteki i zakupić Melatoninę, substancję która naturalnie utula nas do snu.

*tekst publikowany wcześniej na www.czerwonyobcas.pl

0 komentarze:

A Ty co o tym sądzisz? Podziel się z nami swoją opinią.